Қазақстан Ұлттық жаратылыстану ғылымдары академиясының вице-президенті, академик, Ұлттық ғылым академиясының корреспондент-мүшесі, филология ғылымдарының докторы, профессор Кәрімбек Құрманәлиев.
Өткен аптада Мәжілісте «Техникалық, кәсіптік және білім беру жүйесінде экономика салалары үшін кадрлар даярлау» мәселесіне арналған парламенттік тыңдау өтіп , отандық білім беру жүйесінде атқарылар іс-шаралар талқыланған еді. Жиында қоғамның дамуына кедергі келтіретін өзекті мәселелер ортаға салынды. Осы орайда біз ұзақ жылдар Білім және ғылым министрлігінің Жоғары білім беру департаментін басқарған, Қазақстан Ұлттық жаратылыстану ғылымдары академиясының вице-президенті, академик, Ұлттық ғылым академиясының корреспондент-мүшесі, филология ғылымдарының докторы, профессор Кәрімбек Құрманәлиевті сөзге тартқан едік.
– Кәрімбек Арыстанбекұлы, парламенттік тыңдауда жоғары білімді мамандар дайындау мәселесі қызу талқыланды. Ендігі жерде бәсекеге қабілетті кәсіби мамандар даярлауды қамтамасыз ету үшін қандай міндеттер қолға алынбақ? Қазіргі күні екінің бірінің қалтасында екі-үш дипломнан жүр. Бірақ солар маман ретінде үлкен іс тындыра алады деп ойлайсыз ба?
– Бүгінгі таңда көптеген жұмыс берушілер жоғары оқу орындары оқытып шығаратын мамандар сапасына қанағаттанбайтындығы шындық. Бұл жөнінде Мәжіліс төрағасының орынбасары, «Нұр Отан» парламенттік фракциясының басшысы Дариға Назарбаеваның пікірімен келісуге болады. Білім беру бағдарламалары жұмыс берушілердің күткен нәтижелеріне жауап бере алмайды және бүгінгі күнге нарықтық экономика талаптарына төтеп бере алмауда. Мұның себебін тереңнен іздеудің қажеті жоқ. Жұртқа мәлім Қазақстанның барлық жоғары білім беру жүйесін қамтитын маңызды жасырын фактор жемқорлық деген бәле жегідей жеп тұр. Студенттер алатын білімнің мазмұнына емес, дипломға мәз болып, алған мамандықтарын санымен жарысқа түсіп жатқаны жағымды нәрсе деп кім айта алады.
Ендеше, жастардың арасында жаңа көзқарас қалыптастыруды қолға алу керек. Құр қағаз жоғары білім біліктілігін көрсете алмайды. Ертең маман болып еңбекке араласу үшін дипломнан басқа жұмыс берушілер, мемлекеттік емес ұйымдар және студент оқыған жоғары оқу орнының ұстаздарынан құралған біліктілік комиссиясының қорытындысы керек болады. Сол кезде университеттегі уақытын босқа өткізген, терең білім алуға талпыныс жасамаған талапкер жұмысқа орналаса алмай, жалақысы жоғары лауазымды иелене алмай, бармағын тістейтінін ұғындыруымыз керек. Біз жастарға айтудан жалықпағанымыз жөн. Сонда дипломның санымен емес, білімнің сапасымен санасатын, сөз сайыстыратын емес, ой жарыстыратын кез келеді. Міне, осыны жақсылап ойлануымыз керек.
– Неге біз жастарды жұмысшы кадрларын, атап айтқанда, елімізге керекті сылақшы, құрылысшы, дәнекерлеуші, әрлеуші, ағаш ұстасы және т.б. мамандықтарды игеруге бағыттамаймыз? Жұрттың бәрі тек қана жоғары білім алып, ертең жұмыс таппай жүрмесіне кім кепіл? Осы мәселе төңірегінде не айтар едіңіз?
– Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаев елімізді үдемелі индустриалды-инновациялы мемлекетке айналдыруға бағытталған 2020 жылға арналған арнайы бағдарлама қабылдағаны белгілі. Сіздің сауалыңыздың жауабын осы бағдарлама барысында баяндауға болады. Біз шикізат әзірлейтін елден өндірістер ашып, өз өнімімізді тұтынуға шығаратын толыққанды бәсекеге қабілетті ел болуымыз керектігін Елбасы әлденеше айтып келеді.
Міне, осы тұрғыда министрлік тарапынан қозғалыс байқалатын сияқты. Техникалық және кәсіптік білім деңгейіне байланысты жаңа бағдарламаларда үлкен міндеттер қойылған. Жұмысшы кадрлар даярлауда жұмыс берушілермен бірлесе атқарылатын бірыңғай іс-шаралар көзделген. Атап айтқанда, бітірушілердің білімі мен білігін айқындау үшін біліктілік жүйесі енгізілмекші. Біліктілікті айқындайтын комиссия құрамына оқу орнының қызметкерлерінен басқа, жұмыс берушілер мен мемлекеттік емес мекемелердің өкілдері кіретін болады. Маманның шын мәнінде, қай деңгейде дайындалғанын айқындап, куәлік беретін алқалы органның жауапкершілігі де артпақ. Сонда ғана заманауи талаптардың деңгейінен табылып, еліміздің индустриаландыру саясатына кадрлар даярлау мәселесін оң шешуге мүмкіндік туады.
– Кәрімбек Арыстанбекұлы, Елбасының Жолдауында еліміздегі жетекші университеттерді академиялық және басқарушылық автономияға біртіндеп көшіру міндетінің қойылуы да жоғары білім беру саласында инновацияны мықтап ендіру керектігін айқындамай ма?
– Жалпы, жоғары оқу орындары арасында бәсекелестікті арттыру үшін автономия беру – оларды қаржыландыру мәселесін шешумен тікелей байланысты. Дербестік алу арқылы университеттер инвестиция тартуға, сұранысқа зәру мамандар даярлау мүмкіндігіне ие болады. Әлемдік тәжірибеде бұл қалыптасқан жағдай қатарына жатады. Атақты компаниялар, ірі кәсіпорындар керек мамандарды университеттердің арнайы бағдарламалары негізінде, мақсатты түрде дайындауға араласады. Оқып жатқан студенттерді төменгі курстан бастап, өндіріс орындарында машықтанудан өтуіне мүмкіндік жасап, яғни теориялық білімді практикамен ұштастыруға жағдай жасалады. Университет бітірушілерінен дипломнан бөлек тәуелсіз біліктілік комиссиясы емтихан алып, кәсіпке жарамдылығы туралы шешім қабылдайды. Комиссия құрамына өндіріс орнының қызметкерлері, қоғамдық ұйымдар мен жұмыс берушілер қауымдастығы өкілдері, сондай-ақ университет тарапынан да мамандар тартылады. Яғни жұмыс берушінің тапсырысымен университет арнайы бағдарламамен маман даярлап беруге міндеттеледі. Тиісінше, университеттің стратегиялық дамуына кәсіпорын-дар тарапынан қомақты қаражат бөлінеді. Ол материалдық-техникалық базаны жетілдіруге мақсатты түрде жұмсалады. Міне, Елбасының университеттерге академия-лық дербестік беру керек дегені осы бағыт-қа арналса, ал басқарушылық дербестік корпоративтік басқаруды енгізуді міндеттейді. Бұл бағыт жоғары оқу орындарының Қамқоршылар кеңесі арқылы жүзеге асатын болады. Аталған кеңес құрамын бизнес өкілдері, жұмыс берушілер қауымдастығы, ата-аналар, қоғамдық ұйымдар, жергілікті атқару билік өкілдері мен университет профессор-оқытушылар құрамынан сайланған мандат иелері қалыптастыратын болады. Кеңес мүшелерінің құзыретіне университеттің стратегиялық даму жоспарын бекіту, бюджет қалыптастыру, ректорлардың атқарып отырған лауазымына сәйкес немесе сәйкес еместігін анықтау құқы сияқты функциялар беріледі. Әрине, бұл ашықтықты, өзін-өзі басқару тетіктерін, сайып келгенде, университеттер арасындағы бәсекелестікті орнату және сол арқылы білім беру мен білім бағдарламаларының сапа-сын арттыруға қол жеткізуге мүмкіндік тудырады. Сонда ғана, жастарымыз жоғары білімді дипломы бар азаматтар қатарын көбейтіп қана қоймай, «Қазақстан – 2050» стратегиясында айқындалған еліміздің дамуына нақты үлес қосатын зәру мамандықтар бойынша мамандық иелері атанатыны-на сенуге болады.
– Әңгімеңізге рақмет.
Сұхбаттасқан – Жолдасбек ДУАНАБАЙ
Дереккөзі: aikyn.kz