Советбай ЕЛУБАЕВ, педагогика ғылымдарының кандидаты, доцент
– Қазақ – ежелден көшпелі өмірде оқу оқымаса да, табиғаттың тілін түсінген халық. Сіздің кітабыңыздағы халықтың күнделікті өмірінен алынған «Қазақтың ежелгі қара есептерінің» негізгі мәні неде?
– Кеңес заманындағы «халықтың екі-ақ пайызы сауатты еді. Қараңғы ел білімді басқадан үйренді» деген ұшқары ой маған шындап келгенде, үстірт айтылған пікірдей болып көрінеді. Ата-бабаларымыз, әсіресе, математика, астрономия, физика, жалпы жаратылыстануды жетік білген. «Қазақтың ежелгі қара есептерін» жазғанда есептерді ел ішінен алдым. Қазақтың байырғы өлшемдері, бағалары, астарлап отырып жеткізетін ішкі есебінің жұмбағын шешуге, тұспалдап табуға екінің бірінің ой ұшқырлығы жете бермейді. Байыптап байқағанға халық есебінде логика мен тәрбие астасып жатады. Осы кітабымды қытайлар сұрап келгенде бермедім. Тіпті орысшаға аударамын деген кісі он беттен ары қарай аудара алмады. Себебі мұнда қазақтың қаншама көне сөздерін, қазақы өлшем-бірліктерін, мақал-мәтелдерді, астарлап айтылған пайымдарды орыс тілінде жеткізе алмады.
Кітаптарым оқу орындарында, мектептерде пайдаланылады. Есепті ел арасында көнекөз қарттардың айтуымен бізге жеткен деректерден аламын. Қаншама батырларымыз, билеріміз, шешендеріміздің тапқырлығы таңдай қақтырады. Мысалы, «Бөлтірік шешен үшеуі» есебінде: «Түн ортасында бір атты адам ауыл шетіндегі үйге келіп, «Кім бар-ау, құдайы қонақпыз» депті. Бөлтірік шешен «Нешеусің?» десе, құдайы қонақ «үшеуміз» депті. Үшеу болсаң, басқа үйге түс депті. Кетіп қалады. Ертеңіне білсе, ит ерткен, аттылы бір-ақ адам екен» (Жауабы: Бөлтірікке қонақтың үшеуміз дегені: өзіме бір аяқ ас, атыма бір бау шөп, итіме сүйемдей бір сүйек керек дегені екен). Астарлап сөйлеп, тұспалдап жеткізу деген – осы.
– Ғылымда «жаңалық» деп ресми мойындалмайынша, қазақта бар екендігі неге қаперге алынбайды?
– Ата-бабаларымыз аспан мен жердің арасындағы құпияны көшіп жүріп, қағазға түсірмесе де, ауызша айтып, мирас еткен. Мәселен, «шыбын жан» деген ұғым бар. Ғалымдар ғылымда адам жанының кейпі шыбындай ғана болатынын дәлелдеген. Оны қазақ әу бастан-ақ қалай білді? Адамның кеудесінен шыбын жаны цилиндр сияқты ұшып шығады. Физикадағы «Энергия жоқтан пайда болмайды. Бардан жоғалып кетпейді» деген тұжырым – қазақтың шыбын жаны. Айта берсек, өте көп. Павлодар облысындағы Кемер көлінің үстінде жүрген адам суға батпайды. Оның кереметтігі – судың құрамында. Шалқарда ойыншық тау бар. Төрт түлік, аң-құстар, жан-жануарлар табиғаттың таңғажайып құбылысымен ойыншық кейпінде қатып тұр. Мұғалжарда тасқа арқардың ізі түсіп қалған. Демек, бір кездері таулар жұмсақ болған. Сол үшін қазақ жерінің кереметтігін, кешегісі қалай болғанын өмір бойы зерттеп келемін.
– Математикамен қатар халық емін, этнографиясын зерттеп жүрсіз. Есеп-қисап, ел-жер тарихына қатысты ел біле бермейтін деректерді кездестірдіңіз бе?
– Өнер-ғылым іздеп Омбы, Томск, Ташкент, Мәскеудегі көптеген архивтерде болдым. Мемлекет және қоғам қайраткері, математикадан тұңғыш қазақ профессоры Әлімхан Ермеков қазақтың шекарасын Ленинмен алты ай тайталасып жүріп, дәлелдеп, белгілеген. Тартып алынған жерлер бізге кері қайтарылған. Міржақып Дулатов «Есептану» деген кітап жазған. Биыл «Есептанудың» шыққанына – 100 жыл! «Есептанудан» «Шаруаның бес қойы бар еді. Полиция үш қойын тартып әкетсе, не болады?» деген есепті оқыдым. Ахмет Байтұрсынұлының математикадан үш том кітап жазғанын осы уақытқа дейін көпшілік білмейді.Тек тілші-ғалым деп таниды.
– Қазіргі ақпараттық заманда, әсіресе, қазақ балаларының логикасын дамыту үшін не істеу керек?
– Балалардың логикасын дамыту – шындығында, үлкен мәселе. Қазіргі талап бойынша айтсақ, әркім өз күнін өзі көруі керек. Күн көру үшін істелетін әрекеттің сыр-сипатын зерттейсің. Жұмыстан нәтиже алу үшін бір нәрсе себепкер болуы керек. Мектепте оқып жүргенде балалар жаппай кітапханаға бардық. Опыр-топыр кезекте кітапханашы қолыма бір кітапты ұстата салды. Сөйтсем, ол Сталиннің ешкім бетін ашпаған қазақша кітабы екен. Төртінші сыныптың баласымын ғой, не оқығаным есімде жоқ. Бірақ Сталиннің «Жалыннан өрт қаулайды» деген сыңайдағы үлкен арман кішкентайдан басталатыны туралы айтқан сөзі санамда қалып қойыпты. Сол сияқты баланы кішкентайынан баулу керек. Бірақ елдің бәріне есеп шығарту арқылы математиканы жаппай дамытамыз десек, тағы қателесеміз. Өйткені өмір ғой. Себебі елдің бәрі математик емес. Бірақ математик еместердің ішінде ойы жүйріктері жеткілікті. Негізі, ойдың мықтылығы ата қаннан тарайды. Қазақтың жеті атасының мықтылығының мәні сонда. Осы қарапайым нәрсе сияқты болып қана көрінеді. Қан араласпау керек. Қазір қыздарымыз шетелдіктерге тұрмысқа шығып жатыр. Демек, ойды дамытатын нәрсе – атадан балаға берілетін таза қан. Қазақтың жеті атасын, жатқа қыз бермеу қағидасын сақтасақ, бізден мықты халық болмайды.
– Қазіргі компьютер заманында балалардың техникаға тәуелділігі ойлау еркіндігін шектеп, ой-өрісінің дамуына кері әсер етіп жатыр емес пе?
– Бала кішкентайынан табиғатқа жақын, етене таныс болып өсуі керек. Бізді бала кезден еңбекке үйретті. Жеті атамызға дейін қолөнер шебері. Бес жасымда саз балшықтан кірпіш те құйдым. Ойын баласының кірпіш құюы – ойлағанға үлкен жұмыс. Үйіміз Ақтөбе облысы Шалқар ауданы Ақтүбекте болды. Жазғытұрым қамыстан сыпырғы жасап береді. Оны сапы деп атайды. Шалқарға апарып сатып, нан мен қант алып қайтамыз. Жантаққа теліп қарбыз ектік. Жантақтың тамыры 30 метрге тереңдікке жетеді. Қарбызды суарып қажеті жоқ. Жантаққа телісе болды. Бала болып балшық ойнау, одан түрлі жануарлар жасау баланы кішкентайдан қолөнерге, шеберлікке баулиды. Баланың логикасын дамытатын бірден-бір нәрсе – қол еңбегі. Яғни практика.
– Қазір балаларға арналған түрлі-түсті журналдар көп-ақ. Бірақ танымдық мазмұнынан гөрі конфет-печенье, фанта-коланың жарнамасы басым. Сөзжұмбақ, ребустарды да сирек көреміз. Балаларды есепке қалай қызықтыруға болады?
– Бізді баулыған, әсер еткен – мұғалімдеріміз. Ырғызда Ыбырай Алтынсариннің оқушысы Медресенің Емберген деген баласы болды. Ембергенмен көрші тұрдық. Бір мектепте оқыдық. Сол кісі маған «кітапханадан «Қызықты физиканы» алып оқы» деді. Кітаптағы тапсырмаларды үйде орындап көрдім. Мысалы, бокалға суды толтырып, 200 түйреуішті жаймен салсаң, су төгілмейді. Менде 200 түйреуіш болған жоқ. Оның орнына 200 шеге салдым. Көкейімде «Су неге төгілмейді?» деген сұрақ болды. Соны іздеп, басым қатты. Қағаз кастрюльге ет пісіруге болады. Қағаз жанбайды, ет піседі. «Күймейтін инеде» инені жіпке орап, астына от жағасың, мен майшам жақтым. Ине ысиды. Жіп күймейді. Бір күні бұзау айдап келе жатыр едім. Бір торғай жыланға арбалып шырылдап тұрып, топ етіп жыланның аузына түсті. Бала кезде қатты есімде қалғаны ауылда иықта отыратын әтеш болатын. Тапқыр әтеш не айтсаң да, орындайтын. «Әтешке айтқаныңды қалай істетуге болады? Тарелкеге тірі адамның басын қалай салып қоюға болады?» дегендерді бала кезде күні-түні ойланатынмын. Осындай бала кезде көрген қызықтар мені математикаға алып келді. Студент кезімде бөтелкені сарқып құйсаң, 200 тамшы қалады дегенге бәстесіп, жеңіліп қалдым. Есейе келе екі шырпымен бөтелкені іліп қоюға, жұмыртқаны пышақтың жүзіне тұрғызуға болатынына көзім жетті. Жастайынан қызығушылығын оятып, баулыса, балаға бәрін үйретуге болады. Балаларға арналған «Ерке» журналын шығарамын. Халық есептерін тұрақты жазып тұрамын.
– Есептердің сиқырмен байланысы бар ма?
– Мұның бәрін ойдан шығарып жатқан жоқпын. Осының құпиясын білетін адамдардан үйренемін. Үстіне пышақ тастаса, кеспейтін, мұрнына шеге қақса да, сабақтаулы ине-жіпті құлақ-мұрнынан өткізсе де, ұсақ әйнектің үстіне жатса да ештеңе болмайтындарды көп көрдім. Темір-терсекті денесіне жапсырып, ұстап тұра алатындар да бар. Адам табиғатының сыры шексіз. Оңтүстік Қазақстан облысында математиктердің жүз жыл шығара алмаған есебін шығарған 85-ке келген қария тұрады. Өзі спортшы болмаса да, чемпиондар тәрбиелеген. Қазақтың ою-өрнегін ең алғаш рет жиһаздарға ойып салған еңбегі Санкт-Петербордың мұражайында тұр. Сондықтан халық арасындағы таланттарды табу керек.
– Физика-математика саласында көбінесе ұл балалар оқиды. Қыздар педагогикалық университетінде сабақ бересіз. Ұл мен қызды салыстырғанда, қайсысы логикаға мықты?
– Жалпы, зерттеу бойынша, қыздар жүйрік. Қыздардың алғырлары көп. Аты аңызға айналған Ескендір Зұлқарнайын Қазақстанға көшпелі болып жүріп шабуыл жасаған. Бірде түс мезгілінде Ескендір қалың қолымен демалып жатқанда, қазақтың Аппақ деген қайсар қызы Ескендірдің қонысын шауып кеткен. Зұлқарнайынға уәзірлері «жалғыз қыз келіп, шауып кетті» дейді. Жендеттер қызды патшаға ұстап әкеледі. Ескендір Аппаққа: «Елің үшін туған сен де батыр қыз екенсің! Мен де батырмын! Маған тұрмысқа шық!» дейді. Аппақ: «Халық екі жарылып тұрады. Бір жағында сенің, екінші жақта менің елім тұрады. Маған ақ жібектен 108 желбіршекті қос етек көйлек тіктіресің. Етегінің бір жағын сенің, бір жағын менің елімнің қыздары көтеріп жүреді. Осыған келіссең, саған тұрмысқа шығамын» деп шарт қояды. Аппақ неге 108 желбіршекті қос етек көйлек тіктірді? Осының астарын іздедім. Киіз үй керегесінің қиюласып, біріккен жерін «көк» деп атайды. Керегелер айқасып келе-келе қысқарып, сағанаққа тіреледі. Сағанақ – керегенің қысқарған жоғарғы бөлігі. Сөйтсем, 108 деген сағанақтың саны екен. Қазақта «Сағанағы сарқ, қағанағы қарқ» деген содан қалған. Аппақ Ескендірге «сағанақпен қазақтың шаңырағын көтересің» деп талабын астарлап жеткізген екен. Бір жұмбақ-есептің астарында тұтас бір тағдыр тарихы жатыр. Қай заманда да есепке жүйрік ел есесін жібермесі анық.
– Әңгімеңізге рақмет!
Источник: www.aikyn.kz